Duurzame transities.

Wij faciliteren ondernemers en hun management met het aanpassen van hun onderneming, zodanig dat zij ook op langere termijn succesvol zijn en blijven.

Transities afgestemd op jouw bedrijf.

Implementatiestrategie.

Veel top managers lopen tegen problemen aan om tot een succesvolle implementatie van hun strategie te komen. Redenen die men benoemt zijn:

  • Onvoldoende begrip van de strategie binnen de organisatie
  • Onvoldoende capaciteit om de strategie uit te voeren
  • Gebrek aan eigenaarschap

Om een verandering succesvol te implementeren, zijn een aantal factoren van groot belang. Hier komt ‘leiderschap in verandering’ van Kotter mooi van pas. Het start namelijk met de ‘sense of urgency’ of – liever nog, want positiever –  ‘sense of excitement’. Binnen de organisatie moet men de urgentie van een nieuwe strategie ervaren. Daar waar het om urgentie gaat, is het van belang om angst en onzekerheid te reduceren. Enthousiasme ontstaat als men de nieuwe strategie als inspirerend, uitdagend en motiverend ervaart.

Superpromotors.

Maar daarmee ontstaat er nog geen voldoende begrip en eigenaarschap. Daar is meer voor nodig, waaronder een leidende groep die het voortouw neemt. Marc Lammers noemt dit in zijn boek ‘Flow, van goed naar goud’ de superpromotors. De juiste groep mensen om de verandering te leiden. Mensen weten te bewegen en draagvlak weten te creëren. Mochten de visie en strategie nog niet concreet zijn, dan vertaalt deze groep deze naar een begrijpelijke visie en routemap. Dat helpt om onzekerheid en wantrouwen grotendeels weg te nemen en creëert draagvlak en betrokkenheid. Dan ben je er echter nog niet, want: willen is één, kunnen is twee. Dus zorg dat barrières geslecht worden, neem mogelijke belemmeringen weg.

Eigenaarschap.

Zodra begrip ontstaat en men begrijpt waar men een bijdrage aan gaat leveren, ontstaat ruimte voor eigenaarschap. Belangrijk en terecht dat men dit als reden benoemt waarom implementatie veelal moeizaam verloopt. Eigenaarschap houdt in dat je je ergens verantwoordelijk voor voelt én deze verantwoordelijkheid neemt. Als je eigenaarschap toont, doe je iets omdat je het belangrijk vindt, omdat je je eigenaar voelt van de uitkomst. En gezien een transitie een lange adem vergt alvorens deze succesvol geïmplementeerd en geborgd is, is eigenaarschap essentieel. Want ook als het even tegenzit, zal men zich verantwoordelijk voelen voor de uitkomst. Daarbij is het wel belangrijk om te voorkomen dat energie weglekt. Vier zodoende tijdig quick wins en successen. Zo behoud je draagvlak. Het meest lastige is namelijk om te consolideren, vol te houden en door te zetten. Scherp houden is belangrijk. Tot slot, borg de verandering. Niet zelden wordt dit vergeten en is men binnen afzienbare tijd terug bij af.

Pre- en postdeals.

Wij ondersteunen ook in pre- en postdeal processen. Als externe partij is het comfortabeler de vaak ingrijpende veranderingen te begeleiden, waardoor de relatie tussen het management en de investeerder niet in het geding komt. Iedere transactie vraagt namelijk om een gedegen voorbereiding en zorgvuldige uitvoering. 

Pre-deal bieden wij de volgende diensten:

  • Pre-deal verkoop: verkoop gereed maken van organisatie door optimalisatie van onder andere strategie, management en organisatie, financiën en stuurinformatie (BI/data), kasstromen en werkkapitaal.
  • Pre-deal koop: aanvullend op de financiële, fiscale en juridische due diligence door derden (focus ‘lijken in de kast traceren’) voeren wij met behulp van een integrale ondernemingsscan een kwalitatieve nulmeting van de onderneming uit. Tevens analyseren wij in deze fase het rendement, het business model en het lange termijn perspectief.

Post-deal bieden wij de volgende diensten:

  • Post-deal verkoop: verkoper ondersteunen met het beoordelen van de naleving van de earn out afspraken.
  • Post-deal koop: transitiemanagement, advisering met betrekking tot integratie en realiseren synergievoordelen, optimaliseren strategie, management & organisatie (inclusief coaching directies en MT-leden), financiën, stuurinformatie (BI/data). Een integrale ondernemingsscan is een ook in deze fase een ideale nulmeting, mits niet uitgevoerd in de pre deal.

Durf te vragen.

Veranderkunde is een vak op zich dat je er niet even bij doet. Wij kunnen ons voorstellen dat je voor het implementeren van je strategie of data dashboard behoefte hebt aan een partner die jouw implementatieproces faciliteert.

Wij werken met passie om jou als ondernemer en jouw onderneming succesvoller en toekomstbestendig te maken. Wij gaan voor lange termijn succes, met oog voor resultaten op de korte termijn die als smeermiddel fungeren om te kunnen veranderen. Wij zijn een partner die samen met jou, je managementteam en je onderneming bouwt aan een sterke organisatie en succesvolle teams. Iemand die niet weg gaat voordat de klus ook echt is geklaard en veranderingen zijn geïmplementeerd.

Wij staan graag voor jou klaar. Geheel vrijblijvend gaan wij graag met jou in gesprek over jouw uitdagingen. Via de onderstaande button kun je je contactgegevens achterlaten, dan nemen we snel contact met je op. Bellen kan uiteraard ook.

Wij werken voor klanten in no-nonsens sectoren.

Waarom voor ons kiezen?

Wij hebben de expertise en kennis om onpartijdig strategisch advies en business Intelligence diensten te bieden tegen een eerlijke prijs.

Je voelt je bij ons gehoord. We luisteren naar de wensen van onze klant en kiezen vervolgens de juiste oplossing die past. En we zijn eerlijk. Hebben wij de expertise en kennis niet in huis, dan pakken wij het vraagstuk niet op. Dan wel, indien gewenst, zoeken wij in ons netwerk een betrouwbare partij met de juiste expertise en kennis.

Wij zorgen voor uw bedrijf als het onze. We zijn er oprecht in geïnteresseerd en willen uw bedrijf oprecht helpen zijn potentieel te bereiken; toekomstbestendig perspectief.