Strategisch Ontwikkel Programma®.

Eerste wetenschappelijk raamwerk om tot een scherper toekomstbeeld te komen.

Strategisch Ontwikkel Programma®.

Het wetenschappelijk raamwerk is hiervoor uitvoerig  beschreven. Daarmee zijn de unieke kenmerken ten opzichte van de traditionele aanpak van strategieontwikkeling duidelijk gemaakt. In dit hoofdstuk staan wij kort stil bij de rol die het foresight raamwerk vervult in het volledige strategisch ontwikkelprogramma van Van Kilsdonk Business Solutions.

Het Strategisch Ontwikkel Programma® kent een drietal fasen. De eerste fase betreft het analyseren van de externe en interne omgeving van de onderneming. De tweede fase betreft het beschrijven van mogelijke toekomstbeelden. De laatste fase betreft het maken van strategische keuzes en het formuleren van het strategisch plan.

Analysefase.

De analysefase kent drie belangrijke analyses: trend-, markt- en bedrijfsanalyse. Achtereenvolgens behandelen wij deze kort.

Marktanalyse.
Externe analyse van de markt om kansen en bedreigingen in kaart te brengen binnen de externe bedrijfsomgeving. In deze analyse wordt veelal gebruik gemaakt van bestaande, bewezen methoden, waaronder SWOT (1e onderdeel met betrekking tot kansen en bedreigingen), de STE(E)EP -macro analyse, MABA-marktanalyse en de concurrentieanalyse van Porter.

Trendanalyse.
De trendanalyse maakt gebruik van het Foresight raamwerk; een geïntegreerde verkenningsmethode. Allereerst worden door de belangrijkste stakeholders trends en onzekerheden, waarvan men inschat dat deze van invloed zijn op de verwachte ontwikkeling van de onderneming. Ondertussen identificeren wij relevante trends en onzekere externe factoren op basis van externe bronnen en onze eigen database. De trends en onzekere factoren worden volgens STE(E)EP gecategoriseerd en vervolgens in samenhang geanalyseerd om de macro-omgeving in kaart te brengen.

Op basis van het geïntegreerde Foresight raamwerk wordt een volledigheidscheck uitgevoerd, hetgeen tot een bevestiging dan wel tot een conflict leidt in de opvatting over relevante trends en onzekerheden en de snelheid waarmee deze zich ontwikkelen. Bij een eventueel verschil van inzicht volgt een nadere dialoog om de opvattingen in lijn met het bredere raamwerk scherp te krijgen.

Dit alles leidt uiteindelijk, na interactieve sessies met u als ondernemer en uw managementteam, tot een collectief gedeeld beeld van langlopende trends en kernonzekerheden waarvan het aannemelijk is dat ze een substantiële impact gaan hebben en de wijze waarop de impact hiervan tot uiting komt. Dit met de drie unieke kenmerken die al in de inleiding genoemd zijn:

  1. Het reduceert onzekerheid;
  2. Het filtert onjuiste en niet relevante verwachtingen;
  3. Het voorkomt ad-hoc beleid op hypes door inzicht in de snelheid waarmee trends zich voordoen in de tijd.

Hiermee kunnen op hoofdlijnen relevante ontwikkelingen en onzekerheden vastgesteld worden.

Bedrijfsanalyse.
Interne analyse van de onderneming om sterktes en zwaktes in kaart te brengen binnen de interne bedrijfsomgeving. In deze analyse wordt het tweede onderdeel van de SWOT-analyse uitgevoerd. Diverse bedrijfsonderdelen worden onder de loep genomen om te achterhalen wat de sterke en zwakke factoren zijn en waar de onderneming een directe invloed op heeft. Als een onderneming scherper inzicht wenst te krijgen in de winstgevendheid van de diverse markten waarin zij actief is kunnen onze data- en BI-specialisten ondersteuning bieden..

Het beschrijven van toekomstbeelden.

Op basis van de trend-, markt- en bedrijfsanalyses worden op trends gebaseerde toekomstbeelden geschreven, die handelingsperspectieven in relatie tot huidige ontwikkelingen schetsen en als opmaat fungeren voor een gedeelde opvatting over verwachte bedreigingen en zakelijke kansen en een breed gedragen strategie.

Maken van strategische keuzes.

De op trends gebaseerde toekomstbeelden maken inzichtelijk wat er in de wereld speelt en hoe de onderneming hier adequaat op kan inspelen. Strategische keuzes kunnen met een grotere mate van zekerheid gemaakt worden als de bandbreedte van wat in de toekomst plausibel of aannemelijk geacht wordt versmald kan worden door afzonderlijke trends in het bredere 3-laags Foresight raamwerk te plaatsen.

Strategisch plan.

De richting van de organisatie en de te bewandelen wegen worden vastgelegd in een strategische roadmap. Als ondernemer heb je hiermee een concreet plan in handen om samen met je Management Team, Raad van Commissarissen, medewerkers en strategische partners te werken aan een toekomstbestendige organisatie, met een zo groot mogelijke mate van zekerheid en een gericht toekomstbeeld.

Implementatie en monitoring.

Buiten het bestek van strategieontwikkeling, maar minstens zo relevant om als onderneming toekomstbestendig en succesvol te zijn, is een goede implementatie en monitoring van de strategie. Ook daarover gaan we graag met u in gesprek. Wij zijn een ervaren business partner op het gebied van het benutten van data en het realiseren van stuurinformatie die u in enkele seconden inzicht geeft of uw onderneming op koers ligt en waar u indien nodig moet bijsturen.

Whitepaper.

De trendanalyses uit ons Strategisch Ontwikkel Programma® zijn gebaseerd op het wetenschappelijk Foresight Framework van Dr. Cornelis van Dorsser. In deze whitepaper vind je meer achtergrond-informatie over dit raamwerk en de werking.

Dr. C. van Dorsser

Dr. ir. J.C.M. (Cornelis) van Dorsser, Delft University of Technology, Doctor of Philosophy (Ph.D.), Lecturer & Researcher of Ports and Inland Waterways. Delft University of Technology, Master’s Degree, Naval Architecture and Marine Engineering. Erasmus University Rotterdam, Master’s Degree, Transport Economics.

Wij werken voor klanten in no-nonsens sectoren.

Waarom voor ons kiezen?

Wij hebben de expertise en kennis om onpartijdig strategisch advies en business Intelligence diensten te bieden tegen een eerlijke prijs.

Je voelt je bij ons gehoord. We luisteren naar de wensen van onze klant en kiezen vervolgens de juiste oplossing die past. En we zijn eerlijk. Hebben wij de expertise en kennis niet in huis, dan pakken wij het vraagstuk niet op. Dan wel, indien gewenst, zoeken wij in ons netwerk een betrouwbare partij met de juiste expertise en kennis.

Wij zorgen voor uw bedrijf als het onze. We zijn er oprecht in geïnteresseerd en willen uw bedrijf oprecht helpen zijn potentieel te bereiken; toekomstbestendig perspectief.